health-international-chart

راهنمای گردشگران پزشکی به ایران

پیش فرض مبنایی انجمن خدمات بین‌ المللی سلامت ایران این است که گردشگران پزشکی یا بیماران بین المللی، گردشگران معمولی نیستند و به طور طبیعی با نگرانیها و احساس ریسک وارد یک مقصد می‌ شوند به ویژه اگر برای اولین بار به آن کشور یا مقصد سفر کرده باشند. این راهنما می تواند تا حد زیادی همه ی آن چیزهایی را که یک بیمار خارجی لازم است بداند تا برای درمان وارد کشور ایران شود پوشش می دهد تا این اطمینان خاطر برای بیماران بین‌المللی و متقاضیان خدمات گردشگری سلامت ایجاد شود تا با خیالی آسوده‌تر و با نگرانی و ریسکی پایینتر برای دریافت خدمات سلامت و درمان به این کشور سفر کنند.

این راهنما بر اساس مهمترین سوالاتی است که گردشگران سلامت در پلتفرمهای بین المللی و موتورهای جستجو مطرح کرده اند.

چرا گردشگری سلامت در ایران؟

   ایران از دیر باز یکی از مهمترین مراکز پیدایش دانش طب به طوری که در بین مکاتب پزشکی سنتی در جهان هیچکدام به جامعیت و تمامیت مکاتب پزشکی سنتی ایران نبوده است. ایران دارای بیمارستانها و مراکز درمانی و پزشکی با کیفیت و پزشکان و تیم پرسنلی باتجربه و آموزش دیده ای است که دارای شهرت و اعتبار بالایی در سطح منطقه هستند. ایران دارای حدود 190 بیمارستان دارای مجوز فعالیت در حوزه ی خدمات بین الملل سلامت و ارائه دهنده ی خدمات با کیفیت پزشکی و درمان هستند. سازمان نظام پزشکی ایران دارای حدود 200 هزار عضو فعال پزشک است که دروره های فشرده و طولانی مدت آموزش پزشکی را گذرانده و بعد از طی نموندن دیگر دوره های جانبی کار خود را به عنوان پزشک شروع کرده اند. بی شک در سطح منطقه و حهان کشوری با چنین ظرفیتها و مزیتهای رقابتی کمتر وجود دارد. به طوری که باعث شده است از کشورهای مجاور بیماران زیادی با هدف انجام اقدامات پزشکی و درمانهایی چون، IVF، دندان پزشکی، عملهای زیبایی، پیوندها، چشم پزشکی، بیماریهای داخلی، قلب و عروق (حتی عمل جراحی قلب باز)، آنکولوژی، ستون فقرات و عصب شناسی، جراحی مغز و اعصاب، چک آپ کامل و…. با هزینه‌ای بسیار پایینتر نسبت به کشورشان به ایران سفر می کنند. ایران یکی از معدود کشورهایی است که دارای بهترین بیمارستانها و مراکز خدمات پزشکی و امکانات درمانی با کیفیتی است که در منطقه و جهان سرآمد است. هر چند در زمینه ی بازاریابی و تبلیغات ظرفیتها و توانمندیهای خود در این حوزه نتوانسته آن گونه که باید و شاید خود را به جهانیان بشناساند با این حال دارای چشم انداز و سیاست مشخصی برای ترویج و توسعه ی این بخش در آینده است.

در کنار این موضوعات ایران از هر نظر کشوری با تنوع گسترده است. تنوع اقلیمی (کشور معروف به سرزمین چهار فصل) تنوع جاذبه های طبیعی، تنوع آثار تاریخی و فرهنگی، تنوع قومیتها و اجتماعات مختلف و سرزمینی با وسعت بالای جغرافیایی که در آن واحد در ین کشور می توان 4 فصل سال را تجربه کرد. به دلیل همین تنوع بالا از معروفیت بالایی در سطح جهان برخوردار است. یران همچنین دارای پیشینه و ریشه های تاریخی و فرهنگی عمیق و طولانی است و یکی از سه منطقه ای که تمدن بشری از آن ظهور کرده است.. بر خلاف تصورات غلط و فعالیت برخی از رسانه ها که سعی در ایجاد تصویری ناامن از ایران و ایران هراسی دارند، کشوری بسیار امن و سالم و مردمی بسیار مهربان و مهمانواز دارد. کما اینکه تجربه گردشگری و سفر افرادی که به این مقصد سفر کرده اند گویای همه چیز است.

گردشگری سلامت در ایران به دلیل ترکیب گستره‌ی فراوان، تنوع، راحتی، هزینه ی پایین، کیفیت خدمات پزشکی و پزشکان با تجربه و مشهور مقصدی ایده آل برای جستجوگران درمان در خارج از کشورشان است.

هزینه ی خدمات گردشگری در ایران؟

   شناخت در مورد هزینه های درمان در ایران تنها یک قطعه از پازل سفر گردشگری سلامت به خارج از کشور است. تازه زمانی که این پازل را رمز گشایی میکنید متوجه میشوید که ایران در زمینه ی سفر درمانی نسبت به سایر کشورهای دیگر تا چه اندازه جذابتر و رقابتی است.

به این صورت که باید توجه داشت برای تعیین دقیق هزینه ی تمام شده ی گردشگری پزشکی باید سایر هزینه های جانبی از قبیل پرواز از کشور مبدا به ایران، محل اقامت، هزینه های پیشبینی نشده، هزینه های مترجم، هزینه ی رفت و آمد در مقصد و… تا درک درست و مقایسه ای درست از این موضوع داشت. بیمارستانهای ایران به ندرت هزینه های درمانی خود را اعلام می کنند. اما در ایران هزینه های درمان و اقدامات پزشکی توسط دولت در قالب کتاب ارزشهای نسبی اقدامات پزشکی به صورت ثابت تعیین  شده است. با این حال به جهت پایین بودن بسیار زیاد ارزش ارز ایران نسبت به دلار آمریکا و شرایط خاص و خدمات جانبی دیگر برای بیماران بین المللی، این هزینه های تثبیت شده در سطح بسیار پایینی قرار دارد به طوری که هزینه های بیمارستانها را پوشش نمی دهد. بنابراین هزینه های اقدامات پزشکی در ایران برای بیماران بین المللی حداکثر دو برابر بیشتر از هزینه ی تثبیت شده تعیین شده است، که باز هزینه ی تعیین شده نسبت به سایر رقبا و بازارهای هدف به مراتب پایینتر است که در ادامه به تفصیل به این موضوع پرداخته می شود.

  البته ضروری است بدانید در صورتی که بیمارستانهای خصوصی ایران از قبل هزینه های خود را در سایت رسمیشان اعلام کرده و بیمار یا شرکت تسهیلگر آن را مشاهده و با سایر مراکز و بیمارستانهای دیگر مقایسه نماید و تصمیم گرفت قرارداد درمانی با بیمارستان ببندد و خرید خدمت کند، مسئله قانونی متوجه بیمارستانها و مراکز درمانی نیست حتی اگر هم هزینه ی بیشتر از نرخهای تثبیت شده ی کشور ایران از بیمار دریافت نمایند.

  حال هزینه ی درمان در ایران در صورتی هم که دو برابر پیشنهادی در نظر گرفته شود در مقایسه با کشورهای اروپای غربی40 درصد، نسبت به ایالات متحده 65 درصد و نسبت به کشورهای مجاور ایران مانند عراق، آذربایجان، عمان و افغانستان بین 20 تا 30 درصد پایینتر از نمونه های مشابه درمانی در آن کشورها است. از طرفی به دلیل کاهش ارزش ریال ایران سفر و خرید مواد خوراکی در ایران برای گردشگران بسیار مقرون‌به صرفه شده است. اگر بخواهیم وارد جزئیات بسته ی سفر گردشگری سلامت برای یک خدمت خاص مانند یک عمل زیبایی بینی در ایران برای کشوری مانند انگلیس شویم متوجه تفاوت فاحش هزینه های تمام شده خواهیم شد:

  • هزینه عمل بینی در مقصد تهران با فرض 2 برابر شدن بین 700 تا 1100 دلار بسته به بیمارستان و پزشک معالج است.
  • در ایران هزینه های اقامت در یک هتل 4 ستاره شبی 30 تا 35 دلار است،
  • حمل و نقل هوایی یا پرواز رفت و برگشت اکونومی تهران-لندن به طور متوسط 410 دلار است،
  • بین 50 تا 70 دلار هزینه ی ویزا،
  • مترجم شخصی به طور متوسط برای یک بسته سفر 4 روزه 250 تا 400 دلار،
  • ترجمه ی گزارشهای پزشکی بین 5 تا 10 دلار برای هر صفحه،
  • صرف یک وعده در یک رستوران لوکس در تهران 16 دلار است،
  • تاکسی به طور متوسط در هر جابه جایی به عنوان مثال ترانسفر از فرودگاه بین المللی تهران تا بیمارستان خصوصی عرفان 7/2 دلار است،

یعنی اگر برای یک بسته ی عمل زیبایی بینی از شهر لندن به مقصد تهران میخواهید اقدام نمایید، برای یک تور 4 روزه در یکی از بیمارستانهای خصوصی چیزی بین 1850 تا 2200 دلار خواهد بود. که نسبت به کشورهایی چون ترکیه و هند و خود کشور انگلیس بسیار پایینتر تمام می‌ شود. مضافا بر این پزشکانی بسیار توانمند و بیمارستانها دارای امکانات و خدمات با کیفیت و ویژه برای بیماران بین المللی هستند.

   سوال مهم دیگری که وجود دارد این است که آیا بیمار به followup در بیمارستان یا با یک متخصص خاص نیاز پیدا می کند یا خیر. به عنوان یک گردشگر پزشکی، مهم است در صورتی که هزینه هایی برای این موضوع متوجه  شما است یا در صورتی که مجبور باشید چندین بار به ایران برگردید یا برای مدتی ناچارا در ایران بمانید، باید این هزینه های را لحاظ و محاسبه کنید. که البته باز در ایران رقم بالایی نخواهد بود.

چه شهرها یا بیمارستانهایی در ایران برای دریافت خدمات بین الملل سلامت مناسب است؟

انتخاب شهر یا بیمارستان در ایران برای درمان به شرایط فرد بیمار، نیاز درمانی و علایق او بستگی دارد. در صورتی که نیاز به مشاوره یا کمک دارید انجمن خدمات بین المللی سلامت ایران می تواند در انتخاب بیمارستان مناسب منطبق با نیازهای درمانی و سطح هزینه ی مورد نظرتان به شما کمک کند. در پیج کلاب بیمارستانهای انجمن مشخصات و لیست بهترین بیمارستانهای فعال در حوزه ی  بیماران بین المللی ارائه شده که همه ی آنها دارای مجوز فعالیت از وزارت بهداشت ایران برای فعالیت در زمینه ی گردشگری سلامت هستند.

بیمه برای بیماران بین المللی در ایران؟

تقریبا می توان گفت که هیچ یک از بیمارستانهای خصوصی ایران با شرکتهای بین المللی بیمه ای قرار داد ندارند.

وضعیت پرداخت مالی در ایران؟

ایران به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از تحریمها ایالت متحده، از نظر پرداختهای بین المللی و استفاده از credit cards با مشکلات و تنگناهایی مواجه است. توجه داشته باشید زمانی که تصمیم می گیرید به ایران سفر کنید از قبل با مرکز ارائه ی خدمات یا بیمارستان یا شرکت تسهیلگر درباره ی ساز و کار پرداخت هزینه ها اطمینان حاصل کنید. حدالمقدور پول نقد کافی با توجه به جزئیات بسته ی سفر خود به همراه داشته باشید. البته مهم است که بدانید بیشتر بیمارستانها و شرکتهای فعال در این حوزه در کشورهای دیکر امکان دریافت و جا به جایی پول دارند.

وضعیت ویزای درمانی در ایران؟

   برای دریافت ویزای درمان به ایران می تواند با دریافت یک تاییدیه از یک درمانی یا مرکز پزشکی معتبر نسبت به دریافت این نوع ویزا با مراجعه به سایت http://e_visa.mfa.ir/en/visa-arrival/اقدام نمایید. هزینه ی ویزای نوع درمان به طور متوسط بین 60 تا 80 دلار است. که بسته با کشور مبدا میئوان  تفاوت داشته باشد. نکته ی مهم اینکه برای دریافت ویزای نوعt  باید پاسپورت بیمار حداقل 6 ماه از زمان عزیمت از کشورش اعتبار داشته باشد. بیماران بین المللی می توانند جهت دریافت مشاوره با انجمن خدمات بین المللی سلامت ایران تماس بگیرند.

وضعیت اقلیمی در ایران به چه شکلی است؟

شاخص اقلیم گردشگری ایران دارای تنوع زیادی در طی سال می‌باشد. شاخص مورد استفاده نشان می‌دهد که در ماه‌های فصل زمستان، مناطق جنوبی کشور مانند مقصدهایی چون کیش، شیراز، اهواز و…  از شرایط اقلیم گردشگری عالی برخوردار می‌باشد که به سمت مناطق شمالی شرایط مطلوب گردشگری تا حدی کاهش پیدا می‌کند که به ویژه در تهران خیلی چشم گیر نیست. در ماه‌های فصل بهار، نیمه شمالی کشور از شرایط مطلوب گردشگری برخوردار است. در ماه‌های تابستان به استثنای مناطق شمال‌غربی و شمال‌شرقی که از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند تقریباً شرایط نسبتا نامطلوب در کل کشور استیلا پیدا می‌کند. که البته این شرایط برای آن دسته از گردشگران پزشکی که تمایلی به برنامه های جانبی گردشگری در ایران نیستند (مانند تورهای ماجراجویانه یا طبیعت گردی) و بیشتر در بیمارستان یا هتل اقامت دارند این شرایط قابل حل است و این مراکز دارای سیستم های خنک کننده و تهویه ی هوای مجهزی هستند که جای نگرانی نیست. در ماه‌های فصل پاییز، شرایط اقلیم گردشگری مناسب به سمت نیمه جنوبی سوق پیدا می‌کند هرچند که در اوایل این فصل، سواحل شمالی کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.

وضعیت ایمیل و اینترنت در ایران چگونه است؟

ایمیل و اینترنت به طور گسترده در بیمارستانها، هتلها و رستورانهای تقریبا کلیه ی شهرهای ایران وجود دارد.   

کیفیت بیمارستانهای ایران چگونه است؟

کیفیت بیمارستانهای خصوصی ایران در سطح بالایی قرار دارد اغلب آنها که مجوز IPD یا INTERNATIONAL PATIENT DEPARTEMENT دارند دارای استانداردهای کیفی جهانی لازم برای خدمت رسانی به بیماران هستند. نکته ی مهم و متمایز در مورد بیمارستانهای خصوصی ایران این است که این بیمارستانها دارای دپارتمان مجزایی برای خدمت رسانی به بیماران بین المللی وجود دارد به بیماران خارجی بهعنوان میهمان به شیوه ای ویژه و در اتاقهای مجهز با استفاده از پرسنل و کارکنان با تجربه، دارای صلاحیت ارتباطات بین فرهنگی، آموزش دیده، آشنا به زبان انگلیسی و اغلب عربی و روسی و دارای گواهینامه های معتبر، خدمت ارائه می ‌شود.

چه اطلاعات عملیاتی دیگر قبل از مراجعه به ایران برای درمان نیاز است؟

  • شما ممکن است در مسیر ورود به ایران و اقامت در ایران با فرهنگها، اقوام و مذاهب مختلفی برخورد داشته باشید که این مود می تواند سفر شما را جذابتر کند و جای نگرانی نیست.
  • قبل از شروع سفر به ایران ممکن است به نادرست تبلیغات منفی در برخی از رسانه ها در مورد ایران شنیده باشید که بیشتر منشاء سیاسی از جانب برخی از کشورها دارد، که اصلا با واقعیتهای ایران همخوانی ندارد، همچنان که مقایسه ی تجربیات قبل و بعد از سفر گردشکران و بیماران بین المللی دیگر گواه این موضوع است.
  • پیشنهاد می شود که یک کپی از مدارک سفر خود مانند ویزا، پاسپورت و.. را داشته باشید و اصل مدارک را با خود جابه جا نکنید.
  • مسافرت به ایران در مقایسه با سایر بیشتر کشورها برای برخی از افراد یک سلامتی اجباری نیز به ارمغان می آورد زیرا که در زمان حضور در این کشور ناچارند مشروبات الکلی مصرف نکنند.

برای اطلاعات بیشتر شما می توانید به پیج الزامات سفر درمانی به ایران انجمن نیز مراجعه نمایید.

مطالب جدید

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0
چت در واتس آپ
سلام
میتونم کمکتون کنم ؟