مجاورت ایران با یک جمعیت 250 میلیون نفری مانند عراق، آذربایجان، ترکمنستان، آذربایجان، کشورهای عربی حاشیهی خلیج فارس و کشورهای کمتر توسعهی یافتهی همسایهی شرقی کشور که عمدتا دارای ضعف زیرساختهای درمانی و عدم توسعه یافتگی سیستم سیستمهای پزشکی بوده که اعتماد بالایی به پزشکان ایرانی داردند. مقصدهای نو ظهور گردشگری سلامت منطقه یعنی ترکیه، اردن و امارات متحده عربی که رقبای ایران برای بازارهای هدفی چون عراق، آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان و کشورهای عربی حوزهی خلیج فارس محسوب میشوند در حال حاضر به شدت بر موضوع گردشگری سلامت سرمایهگذاری کرده، برنامهریزیهایی استراتژیک دارند و دولت این کشورها از گردشگری سلامت به عنوان یک ابزار استراتژیک برای توسعهی اقتصادی پشتیبانی میکند.
- گردشگری سلامت به دلیل ظرفیت بالای آن برای ایجاد درآمدهای اقتصادی، اشتغال زایی و کمک به کشور برای تعامل سازنده در سطح منطقهای و بینالمللی و ترویج همگرایی داخلی از اهمیت استراتژیک بالایی برای اقتصاد و اجتماع کشور برخوردار است.
- ایران در بخش گردشگری سلامت دارای مزیت نسبی بالایی بوده و از ظرفیتهای بالایی برای توسعهی گردشگری سلامت برخوردار است، به لطف قوتهایی چون:
- ایران توانایی آن را دارد که به قطب (HUB) و رقابتیترین مقصد گردشگری سلامت برای کشورهای اسلامی و منطقه تبدیل شود.
گردشگری سلامت یکی از معدود بخشهایی است که کشور به دلیل برخورداری از بیمارستها، پزشکان حاذق، زیرساختهای درمانی و مراقبتهای پزشکی با استاندار مناسب و …. دارای مزیتهای نسبی و رقابتی بالایی در این است.
- ایران یکی از 5 کشور اول جهان در حوزهی ملکولهای بیوتکنولوژی (biotech molecules)؛
- تشابهات فرهنگی- مذهبی و نزدیکی به کشورهای اسلامی منطقه؛
- پیشرو در حوزهی توسعهی علمی و سلامت در سطح منطقه؛
- برخورداری از حدود 300 چشمهی معدنی با خاصیت درمانی با قابلیت سرمایهگذاری و توسعه در اکثر نقاط کشور؛
- ایران دارای توانمندیهای بالایی در حوزههای درمان باروری، درمان سلولهای بنیادی، دیالیز، جراحی قلب، جراحیهای زیبایی و چشم پزشکی است؛
- هزینهی روشهای جراحی و درمانی در ایران در حدود 20 تا 25 درصد نمونههای مشابه آن در انگلیس و ایالت متحده آمریکا است.
گردشگری سلامت در جهان
- گردشگری سلامت با سهمی در خور توجه در حدود یک سوم درآمدهای بینالمللی حاصل از گردشگری یکی از بخشهای بسیار مهم و به شدت رقابتی صنعت گردشگری محسوب میشود.
- هر ساله حدود 11 میلیون بیمار بینالمللی به قصد مراجعه به مراکز و کلینیکهای پزشکی و درمانی کشورهای دیگر از مرزهای کشور خود خارج میشوند.
- گردشگری سلامت یکی از 10 روند معنادار حال حاضر گردشگری بینالمللی به حساب میآید. به طوری که مردم جهان بیشتر و بیشتر به دنبال دریافت خدمات درمانی و سلامت با کیفیت و مقرون به صرفه هستند.
- مهمترین منطقهی گردشگری پزشکی در جهان منطقهی آسیا است که سالانه پذیرای 1.3 میلیون گردشگری پزشکی است. هند با سالانه 1.3 میلیارد پوند از این نظر پیشتاز است که مقصد اصلی گردشگری پزشکی کشورهای اروپای غربی است؛
بر طبق آخرین گزارش ” تحلیل گردشگری پزشکی ” (2008-2012)، صنعت گردشگری پزشکی در آسیا با یک نرخ رشد 2 رقمی در حال رشد است.