certificate-of-education-and-quality-of-health-services

اعتباربخشی مراکز و ارائه دهندگان خدمات گردشگری سلامت

گواهینامه ی آموزش و کیفیت خدمات گردشگری سلامت

گردشگری پزشکی همه ساله به انتخابی منطقی برای ده ها هزار نفر از مردم سراسر جهان تبدیل شده است. امروزه بیمار بین الملل به دلایل مختلفی به مراکز خارج از منطقه یا کشور خود می روند تا در آنجا از آنها مراقبت شود. رایج ترین دلیل مربوط به ارزش دریافت شده درمان یا مراقبت در خارج از منطقه یا کشور آنهاست.

بیمار بین الملل اغلب پس از تحقیقات دقیق و از طریق کنفرانس های تلفنی با ارائه دهندگان بالقوه خدمات درمانی در می یابد که ارائه دهندگان متعددی وجود دارند که درمان های با کیفیت بالا را در خارج از منطقه یا کشور آنها و با هزینه های پایین تر ارائه می دهند. بیمار بین الملل طالب مراقبت یا درمان های متنوعی است، از جمله: انواع جراحی، دندانپزشکی، رادیولوژی تشخیصی، روانپزشکی و همچنین بسیاری از روان درمان های سلامتی.

بدلیل افزایش مستمر تعداد بیماران بین الملل که بدنبال مراقبت در بیرون از منطقه یا کشور خود هستند، بیمارستان ها، دندانپزشکی ها، رادیولوژی ها، مراکز جراحی سرپایی و سایر مراکز بهداشتی و سلامتی ملزم شده اند تا مهارت های جدید سازمانی و کارکنان  را فرا بگیرند و اینگونه از یک تجربه مثبت بیمار بین الملل در مراکزشان حمایت کنند. این مهارت های مورد نیاز عبارتند از: توانایی ارتباط به زبان هایی که لزوما سازمان درمانی با آنها آشنا نیست، صلاحیت های فرهنگی بین المللی، استفاده های به روز از صفحات اینترنتی و رسانه های اجتماعی برای جذب بیماران بین الملل جدید، و ایجاد مراکز تماس پیشرفته با پیشتباتی  های مرتبط سخت افزاری و نرم افزاری.

تعداد روزافزون بیمارستان ها باعث تلاش برای دست یابی به اعتبارنامه های بین المللی برای تایید کیفیت خدمات بیمار بین الملل آنها شده است. در حالیکه اکثر سازمان های اعتبار دهنده تلاش بسیار زیادی برای ارتقاء کیفیت و بهبود ایمنی بیماران انجام می دهند، اما نوآورى های کمی وجود دارد که بر بهبود تجربه کلی بیمار بین المللی متمرکز باشند. این استانداردهای بر کیفیت خدمات بیمار بین الملل (IMTSQC) بر بهبود کلی تجربه بیمار بین الملل متمرکز است.

    اجرای طرح ارزشیابی کیفیت خدمات گردشگری سلامت به عنوان مکمل و در راستای طرح اعتبار بخشی IPD، گامی اساسی در جهت توسعه و ارتقاء زیرساختهای کیفیت خدمات گردشگری سلامت در کشور است. دریافت چنین گواهینامه‌های کیفیت از یک سازمان و مرجع معتبر توسط ارائه دهندگان خدمات گردشگری سلامت می‌تواند این اطمینان خاطر را برای بیماران بین‌المللی و متقاضیان خدمات گردشگری سلامت در کشور مقصد ایجاد کند تا با خیالی آسوده‌تر و با نگرانی و ریسکی پایینتر خدمات سلامت، پزشکی و درمانی خود را از بیمارستانها و سایر ارائه دهندگان خدمات گردشگری سلامت طلب کنند. یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی برای مراکز ارائه‌دهنده‌ی خدمات درمانی و پزشکی در سطح بین المللی اخذ گواهینامه‌های کیفیت خدمات از موسسات و سازمانهای معتبر است. در واقع حفظ و ارتقاء کیفیت برای مراکز ارائه‌دهنده‌ی خدمات گردشگری سلامت عنصری کلیدی و معنادار در بالا بردن کیفیت تجربه‌ی بیماران بین‌المللی و متقاضیان خدمات گردشگری سلامت دارد، و از طرف دیگر نقش مهمی در تصویرسازی مثبت و بهبود موقعیت رقابتی مقصدها و کشورها در سطح بین‌المللی ایفا می‌کند. طرح ارزشیابی کیفیت، آموزش و صدور گواهینامه‌های کیفیت خدمات گردشگری سلامت به عنوان یکی از جهت‌دهی‌های زیربنایی و مهم استراتژیک توسعه‌ی گردشگری سلامت ج.ا.ایران محسوب می‌شود که تعهد این کشور را به ارائه‌ی خدمات باکیفیت به گردشگران سلامت نشان می‌دهد. ارزشیابی کیفیت خدماتشان، که توسط تیمی از کارشناسان و متخصصین حرفه‌ای و مجرب انجام می‌گیرد، و دریافت گواهینامه‌ی کیفیت خدمات مورد تایید متولیان توسعه‌ی گردشگری سلامت ج.ا.ایران، این اطمینان را به بیماران بین‌المللی و به طور کلی گردشگران سلامت می‌دهد که آن مرکز به طور جدی به ارائه‌ی خدمات با کیفیت درمانی، مراقبتی، تندرستی و پزشکی متعهد است. به طوری که با دریافت گواهینامه‌ی با درجه‌ی بالاتر (برنز، نقره، طلا و الماس) می‌توان انتظار داشت که موقعیت رقابتی آن مرکز در بازار بین‌المللی و منطقه‌ای گردشگری سلامت رو به بهبودتر باشد. کتابچه‌ای که در دست شماست طرحی اولیه حاوی جزئیات اجرایی این طرح است که با نظارت عالیه‌ی اعضاء شورای راهبری گردشگری سلامت ایران به توسط انحمن خدمات بین الملل سلامت ایران اجرا می‌شود.  

انجمن گردشگری پزشکی تایید می کند که صدور مجوز شایستگی در خدمات بیمار بین الملل سودمندی عظیمی به طور عمده برای جامعه و همچنین برای بیماران منطقه ای، درون مرزی و بین الملل دارد. پایبندی به استانداردهای IMTSQC تضمین می کند که ارائه دهندگان پزشکی نسبت به نیازها و انتظارات مسافران بیمار از زمینه های گوناگون جغرافیایی، فرهنگی و مذهبی اهمیت قائل می شوند.

مقدمه‌ای به برنامه

در حالی که میلیون‌ها بیمار بین‌المللی به دنبال دریافت خدمات پزشکی، درمانی و سلامت با کیفیت و هزینه‌ی مناسب به کشورهای مختلف در سطح جهان مسافرت می‌کنند، گردشگری پزشکی یا سفر به قصد دریافت خدمات پزشکی و درمانی به یکی از 10 روند پراهمیت حال حاضر گردشگری بین‌المللی مبدل شده است که جزء پررشدترین انواع گردشگری در سطح جهان به حساب می‌آید. به طوری که کشورهای فراوانی برای جذب بیماران بین‌المللی با هم در رقابت هستند. با این وجود بیشتر مقصدها و ارائه‌‌دهنده‌گان خدمات گردشگری پزشکی درک روشنی از بازار بیماران بین‌المللی و چگونگی نیازها، انتظارات و خواسته‌های آنها و همچنین تسهیلگران و شرکت‌های بیمه‌گزار بین‌المللی ندارند.

یک بیمار در صورتی که خدمات و تجربه‌ی گردشگری سلامت نامطلوبی دریافت نماید و از سفر خود و خدماتی که دریافت می‌کند رضایت نداشته باشد به طور قطع اعتبار و تصویر آن مقصد گردشگری و یا مرکز ارائه‌ی این خدمات را برای سالیان سال خراب جلوه داده و تبلیغات منفی در مورد آن انجام می دهد. سیستم‌های اعتباربخشی مانند JCI، ISQua، DVM، AC و دیگر سیستم‌ها اعتباربخشی موجود شاخص‌های معتبر و خوبی برای ارزیابی کیفیت خدمات پزشکی هستند. با این حال، این سیستم‌ها برای ارزیابی خدمات، محصولات و منابع انسانی مراکز ویژه گردشگری پزشکی یا بیماران بین‌المللی طراحی نشده‌اند. به طوری که برای نظارت و ارزیابی کیفیت خدمات گردشگری پزشکی باید با تاکید بر یک رویکرد زنجیره‌ی ارزش خدماتی به آن پرداخت. بر همین اساس انجمن خدمات بین الملل سلامت ایران با همکاری اعضاء شورای راهبری گردشگری سلامت ایران به عنوان بازاروی اجرای این شورا در حوزه‌ی گردشگری سلامت ایران اقدام به اجرای طرح برنامه‌های صدور گواهینامه‌های گردشگری سلامت و آموزش خدمات گردشگری تندرستی و پزشکی برای کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌بیمارستان، واسطه‌ها، شرکت‌ها و دفاتر خدمات گردشگری سلامت و افراد حرفه‌ای فعال در این حوزه، کرده است. تا از این طریق خلاء بین کیفیت خدمات پزشکی و تجربیات مثبت بیماران بین‌المللی که به ایران سفر می‌کنند پر شود و کیفیت تجربه‌ی گردشگری سلامت بیماران بین‌المللی در ایران ارتقاء یابد که همانا به رقابتپذیری کشور ایران در سطح منطقه و بین‌المللی در حوزه‌ی گردشگری سلامت حمایت خواهد کرد.

برنامه‌های صدور گواهینامه‌های حرفه‌ای فعالیت در حوزه‌ی گردشگری پزشکی به توسط انجمن خدمات بین الملل سلامت ایران در جهت تحقق استراتژی توسعه‌ی زیرساختهای گردشگر سلامت دنبال می‌شود و برگرفته از روش‌ها و رویکرد سازمان‌های معتبر فعال در حوزه‌ی گردشگری پزشکی نظیر سازمان گردشگری پزشکی، ژورنال بین‌المللی گردشگری پزشکی، دانشگاه گردشگری پزشکی، ویزیتانگلند و با مشاوره از متخصصین امر تهیه و تدوین شده است.

منافع آموزش و دریافت گواهینامه‌ی گردشگری پزشکی می‌تواند به قرار زیر باشد:

  • افزایش جریان ورود جستجو‌کنندگان بین‌المللی تندرستی و خدمات پزشکی به کشور؛
  • بالا بردن اعتماد، اعتبار کشور به عنوان یک مقصد گردشگری سلامت و ارائه‌دهنده‌گان خدمات گردشگری سلامت در سطح بین‌المللی؛
  • ارائه و خلق بهترین عملکرد برای جستجوگران خدمات پزشکی؛
  • ارتقاء برند سازمان یا ارائه‌دهنده‌ی خدمات سلامت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی؛
  • افزایش ضریب اطمینان و امنیت برای بیماران بین‌المللی؛
  • کاهش هزینه‌های پرت و بالا بردن تمرکز و کارایی سازمانی برای ارائه‌دهنده‌گان خدمات گردشگری پزشکی؛
certificate-of-education-and-quality-of-health-services

مطالب جدید

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0
چت در واتس آپ
سلام
میتونم کمکتون کنم ؟